PDA

Bekijk Volledige Versie : Exotische zwartbekgrondel rukt verder op

visforum
08-06-11, 12:49
Zwartbekgrondel aangetroffen inpoldergebied. De zwartbekgrondel is een van de exotische vissoorten die sindseen aantal jaren massaal in de stortstenen oevers van de grote rivieren enhiermee verbonden wateren wordt aangetroffen. Onlangs werden tijdens eenvisexcursie van RAVON voor het eerst ook zwartbekgrondels in een poldergebiedaangetroffen.
Dit duidt erop dat de zwartbekgrondel in detoekomst zijn leefgebied verder zal uitbreiden vanuit de grote rivieren naarregionale wateren.
Van oorsprong komt de zwartbekgrondel (http://www.sportvisserijnederland.nl/vis_en_water/vissoorten/default.asp?t=1&vissoort=zwartbekgrondel) (Neogobiusmelanostomus) voor in stroomgebieden van rivieren in de Ponto-Kaspische regiorond de Zwarte en Kaspische Zee en de Zee van Azov. In 2004 is hij voor heteerst in Nederland aangetroffen in de Lek ter hoogte van Schoonhoven. Momenteelkomt de zwartbekgrondel in alle grote rivieren voor en bereikt hierbij zeerhoge dichtheden in stortstenen oevers.
Op 13 mei werden drie juvenielezwartbekgrondels aangetroffen in een polder ter hoogte van Tiel. Bij eerdereonderzoeken door de RAVON (http://www.ravon.nl/) Werkgroep Poldervissen werden nog geenzwartbekgrondels aangetroffen. Wel kwam de marmergrondel, eveneens eenexotische soort uit de Ponto-Kaspische regio, voor.
De polder staat via een waterinlaat inverbinding met het Amsterdam-Rijnkanaal en er wordt frequent water vanuit ditkanaal ingelaten. In het kanaal zelf werd ter hoogte van de waterinlaat eenvolwassen exemplaar van circa vijftien centimeter met eitjes gevangen.Waarschijnlijk hebben zwartbekgrondels een voorkeur voor de grote (stort)stenenbij water in- en uitlaten. Deze stenen bieden schuil- en nestgelegenheid. Bijde inlaten kunnen larven en jonge dieren vervolgens met de waterstroompoldergebieden binnen komen.
Het is aannemelijk dat grote kanalen als eenverspreidingsroute voor exotische grondelsoorten fungeren. Deze kanalen zijnverbonden met de grote rivieren en worden gebruikt door grote rivierschepenwaardoor ze snel gekoloniseerd kunnen worden door exotische soorten. Doordatkanalen als het Amsterdam-Rijnkanaal grote delen van Nederland doorkruizen enin verbinding staan met regionale watersystemen gaat de verspreiding van exotischesoorten als de marmer- en de zwartbekgrondel snel. Dit kan een bedreigingbetekenen voor beschermde inheemse soorten. In de polder waar dezwartbekgrondel werd aangetroffen komt onder andere de streng beschermde grote modderkruiper (http://www.sportvisserijnederland.nl/vis_en_water/vissoorten/default.asp?t=1&vissoort=grote modderkruiper) voor.
Bron: Natuurbericht.nl (http://www.natuurbericht.nl/?id=6059&Eid=2442).SportvisserijNederland

ijsselaar23
02-12-11, 15:30
sinds afgelopen jaar is het voor mij niet meer mogelijk om met de feeder in de ijssel te vissen maakt niet uit wat voor aas ik heb letterlijk om de minuut een grondel eraan. dit in een jaar tijd want vorig jaar ving ik hooguit eentje per maand. zijn vooral de zwartbekgrondels die zijn zo erg dat ze mijn dode en zelfs levend aas aanvallen en opeten sommige net zo groot als hunzelf. hebben jullie er ook problemen mee en op wat voor soort plaatsen vangen jullie ze? hier zijn ze al bezig de beken in te zwemmen wat tot uitsterving van de beekdonderpad en modderkruipers zou zorgen.

AndrevanP
02-12-11, 16:33
Waar ik hier in Noord Holland ook vis, vang zelden een Gondel. Als je daar zoveel last van hebt is het dan niet mogelijk de grootte van je aas aan te passen waarmee ik bedoel te zeggen groter aas nemen. Weet niet of dat helpt hoor maar ik zit hier gewoon over na te denken en dan denk ik dat gondels toch niet zulk groot aas kunnen slikken als karpers.

Rickjogo
02-12-11, 18:13
Hier in een vijver heel veel en verder bijna nergens word dit een plaag?

Stan
02-12-11, 21:21
Hier hebben we het al over gehad: een doodgewone boerenlul.

http://www.visforum.nl/showthread.php?3853-Wat-is-dit-voor-vis&highlight=boerenlul

lederkarper
02-12-11, 22:20
op haringvliet wordt ik ook gek van die beesten en dan ook nog eens krabben. ps het zijn geen gewone grondels die ik bedoel maar die dik kop krengen

ijsselaar23
03-12-11, 11:10
hehe zijn hebben zo'n grote bek dat ze een vis van hun eigen grote gewoon naar binnen kunnen werken ze eten alles heb ze zelfs al proberen te vangen met aluminiumfolie en werkte perfect. en stan ik heb het over uitheemse die topic ging over schele pos das een inheemse en niet echt een lastige vis

lederkarper
03-12-11, 12:02
die beesten vind ik veel erger dan karpers:)en horen hier ook niet. mag ik vragen waarom je er dan op vist???

Stan
03-12-11, 12:04
@IJsselaar23: dan kan je beter in het vervolg direct de juiste vissoort in je onderwerp vermelden of een fotootje erbij plaatsen. Er staat nu echt "grondels" ipv "zwartbekgrondels".

Stan
03-12-11, 12:22
die beesten vind ik veel erger dan karpers:)en horen hier ook niet. mag ik vragen waarom je er dan op vist???
Breng hem nou niet op anderen ideeen want anders switch hij over op het karpervissen:D

lederkarper
03-12-11, 12:27
je zou je bijna afvragen hoe hij over buitenlanders denkt als exoten maar dat is een andere discussie

Stan
03-12-11, 12:27
hehe zijn hebben zo'n grote bek dat ze een vis van hun eigen grote gewoon naar binnen kunnen werken ze eten alles heb ze zelfs al proberen te vangen met aluminiumfolie en werkte perfect. en stan ik heb het over uitheemse die topic ging over schele pos das een inheemse en niet echt een lastige vis

Nee hoor, het betreffende topic ging over de grondel, de riviergrondel welteverstaan en niet over een schele pos.

lederkarper
03-12-11, 12:45
en schele pos niet lastig????? vraag het de wedstrijdvissers eens die denken er echt anders over op sommige plekken vang je in drie uur tijd niets anders dan die schele "krengen"volgens hun en zie het ook regelmatig

ijsselaar23
03-12-11, 14:33
@stan staat toch echt zwartbekgrondels bij. en ben multicultie hoor liever buitenlanders hier dan uitheemse vissen:p en ik vis erop om ze als levend aas te gebruiken onder de dobber is goed aas want ze willen constant naar de bodem en de snoekbaars kent ze al uit hun oorspronkelijke leefgebied. en karpersvisser zou ik nooooit worden hou van vissen die stevig vechten en vind een zeelt of snoekbaars binnen halen stuk leuker dan een dikke karper die niet eens kan zwemmen omdat die een boilie pens heeft

heather the leather
03-12-11, 14:51
IJsselaar23, in het onderwerp waar je het topic mee start staat: GRONDELS! In je tekst heb je het later over zwartbekgrondels.
Wel weten wat je schrijft en waar je het over hebt dat geeft meer duidelijkheid wanneer iemand je reacties WIL lezen!

ijsselaar23
03-12-11, 14:57
bedankt voor je opbouwende kritiek maar zet er dan ook iets bij over het onderwerp:p en het gaat om grondels in het algemeen en wij hebben eigenlijk bijna geen inheemse grondels meer dus dacht dat het wel algemeen bekend was dat ik het dan meeste over uitheemse heb. vorig jaar ving ik nog rivierdonderpad maar die is zo goed als uitgestorven hier zijn alleen nog zwartbekgrondels en kesslersgrondels maar vooral die zwartbek is een echte plaag ze doen het 4x per jaar en eten alles denk dat we over paar jaar geen brasem of barbeel meer kunnen vangen in de grote rivieren

Fred
03-12-11, 15:50
@stan staat toch echt zwartbekgrondels bij. en ben multicultie hoor liever buitenlanders hier dan uitheemse vissen:p en ik vis erop om ze als levend aas te gebruiken onder de dobber is goed aas want ze willen constant naar de bodem en de snoekbaars kent ze al uit hun oorspronkelijke leefgebied. en karpersvisser zou ik nooooit worden hou van vissen die stevig vechten en vind een zeelt of snoekbaars binnen halen stuk leuker dan een dikke karper die niet eens kan zwemmen omdat die een boilie pens heeft

Levend aas gebruiken? Ik ga verder niet in discussie met je hierover maar je moet dit maar eens lezen:

http://www.hsvcastricum.nl/Vissen/Uitv-C3c.pdf

lederkarper
04-12-11, 10:01
en ook nog levend aas gebruiken, praat je zeker ook goed voor jezelf??????????????

ijsselaar23
04-12-11, 14:24
dit is voor het eerst dat ik kritiek krijg op levend aas gebruik:eek: zover ik weet vist bijna elke roofvisser wel eens met levend aas toch? een vis vangen met een haak dan doodmaken en weer aan een haak doen of een vis vangen met een haak dan door het zelfde gaat weer aan de haak doen en als die niet gepakt word kan die weer verder leven. gaat voor mij toch liever de laatste op en doodaas word geterroriseert door de grondels en kreeftjes

heather the leather
04-12-11, 15:18
Ik heb het betreffende artikel ook gelezen ondanks het feit dat ik geen roofvisser ben: nota van toelichting en daarna achtergrond.Is toch duidelijk lijkt mij, geldt ook voor een exoot.

IJsselaar23 mijn advies: lezen - nadenken - handelen, tenzij je Chinese roots bezit!

Marco
05-12-11, 21:23
prijzig vissen als je wordt gecontroleerd:(

ijsselaar23
06-12-11, 13:39
ja maar ze moeten bij mij eerst 2km uiterwaarden door zie ik ze van ver al aankomen en vanaf het water word nooit gecontroleerd

Stan
06-12-11, 14:44
Pas maar op binnenkort met een drone.

AndrevanP
06-12-11, 14:59
Lees eens de reglementen door dan weet je dat het vissen met levend aas verboden !

niels patijn
06-12-11, 15:25
Levend aas = verboden! ‚Äč 'zo ver ik weet vist bijna elke roofvisser wel eens met levend aas toch?' Nou zover ik weet niet hoor, laatst is er wel nog een gepakt aan de Damsevaart. Natuurlijk is het zonde om zo'n visje dood te maken, maar moet je voor stellen om een uur met een haak door je hoofd in het water te moeten zwemmen, dat is nog veel erger hoor! :(
Maar grondels zijn ook een grote plaag in het Veerse Meer.
Verder waar ik vis gelukkig niet ;).

AndrevanP
06-12-11, 19:04
Als het zo is dat die roofvissers dan met levend aas vissen zijn ze allemaal in overtreding. Geloof dat je wel erg hard leers ben hoor. Neem toch aan dat je ook bij je vispas het boekje Landelijke & Federatieve lijst van viswateren in je bezit hebt en als je dan even de moeite neemt om te lezen wat er op pagina 7 staat over het gebruik van levend aas dan dan weet je dat je in overtreding bent. Ben jij dan zo'n visser die maling heeft aan regels dan spijt het me te zeggen maar dan ben je geen sportvisser maar een stroper.
Dit moest ik nog even aanvullen op mijn berichtje eerder over het reglement.

lederkarper
06-12-11, 20:06
ijsselaar heeft overal maling aan dat kan je helaas vaak genoeg lezen hier. puur egoistisch gedrag. en nog goedpraten ook, althans in zijn visie dan

ijsselaar23
06-12-11, 20:52
ja je maakt het helemaal mooi ik respecteer een hoop maar sommige dingen hou ik em niet aan moeten jullie niet gaan doen of jullie van die lieverdjes zijn iedereen doet wel is wat fouts

heather the leather
06-12-11, 21:12
Ik heb eigenlijk nog weinig gelezen op het forum van je wat je dan wel respecteert. Je bekritiseert alleen en op zich is dat niet erg maar dan komt de aap uit de mouw en dan blijk je een aantal zaken die in de visserijwet gewoon zijn verboden gewoon op z'n Hollands gezegd schijt te hebben. Het is eenvoudig gezegd een richtingsverkeer in jouw denken.

roberthellyeah
06-12-11, 21:27
nou niet zo drammen allemaal.
Het zijn exotische visjes kortom die horen hier niet. Tijdens het barbelen wordt je er soms ook knetter gek van, blokken kaas en hompen worst en ja hoor weer zon kut ding eraan. Het lastige is dat je vaak niet ziet dat je beet hebt.
Langs de kade of tussen de stenen hoef je niet meer te gaan vissen, en echte zandbanken zijn schaars of er zitten andere lui die pools of duits praten ofzo.

Stan
06-12-11, 22:17
@)Roberthellyeah, moest even neuzen op het forum wat er allemaal bekend is over je. Zeker is dat je ook in de IJssel zit te vissen net zoals die bioloog die eigenlijk geen bioloog is. Hebben jullie in dat IJsselgebied allemaal dezelfde instelling soms: wat exotisch is hoort hier niet thuis en je mag ermee doen wat je wilt. Daar komt het toch een beetje op neer? Hoe gaan jullie met die lui om die Pools of Duits praten dan? Kijk karpervissers hebben last van oa brasem bijvangsten en dat kunnen er soms op een sessie heel veel zijn; zeevissers kunnen last hebben van krabben en puitaal en daar word je ook niet vrolijk van hoor. Zo heb je overal wat.
Rare ideeen houden die IJssellanders er toch op na!

roberthellyeah
06-12-11, 22:40
nou kom eens vissen en oordeel dan zelf, ik zeg toch niet dat je ze perse mee moet doen wat je wilt?
Het feit is dat ze er niet horen en andere inheemse vissoorten in gevaar brengen, dat is toch zonde?

ijsselaar23
07-12-11, 11:20
@ heather the leather je kan mooi praten maar enigste wat jij doet is kritiek geven heb je nog niks over onderwerpen zelf horen zeggen dus kijk alsjeblieft eerst naar je zelf. vis je uberhaupt wel eens? kan nergens wat zinnigs van je vinden. en Stan als jij brasem als bijvangst vergelijkt met die grondels nou das toch echt een heel ander verhaal je vangt geen 100 brasems in een uur en grondels zeker wel vooral met maden

roberthellyeah
07-12-11, 12:54
en bovendien zie je die kleine aanbeetjes van de grondels lang niet altijd omdat door de stroming je top al meestal in beweging is. Die beesjes happen en blijven op de bodem liggen.
en brasems bij het karpervissen ja dat hoort er al bij sinds er karper en brasem zwemt. Die grondels zijn echt sinds de laatste 2 jaar gigantisch in opkomst. Je merkt ook gewoon dat je lang niet zoveel meer vangt op de ijssel, vroeger vind je altijd goed en grote voorn en brasem, dat is nu aardig geslonken. Heel veel grondel en jonge roofblei krijgen een overhand op de 1 of andere manier.

ijsselaar23
07-12-11, 13:11
ik kan niet eens meer brasemen hier of ik moet zwevend vissen is gewoon niet meer normaal zelfs dood aas even groot als hun pakken ze.

roberthellyeah
07-12-11, 13:18
klopt is heel herkenbaar maar laten we het verder wel netjes houden.
die dingen zijn gewoon een plaag aan het worden, en ik ben bang dat ze teveel jonge visjes eten, zodat de inheemse soorten langzaam verdrongen worden.

Stan
07-12-11, 14:53
nou kom eens vissen en oordeel dan zelf, ik zeg toch niet dat je ze perse mee moet doen wat je wilt?
Het feit is dat ze er niet horen en andere inheemse vissoorten in gevaar brengen, dat is toch zonde?

Ik reageerde eigenlijk meer omdat je het over "drammen" (blijvend praten en dwingend je mening zeggen) had richting IJsselaar23.
Gezien zijn handelwijze aan de waterkant ben ik van mening dat de kritiek die hij over zich heen krijgt zelf over zich afroept.
Hou gewoon je mond dicht als je denkt boven de wet te kunnen staan en ga niet met zoveel bravour dit op een forum lopen verkondigen. En over exotisch of uitheems, ja dat heb je met open verbindingen; je kan tegenwoordig van alles verwachten binnen s'lands grenzen:)

heather the leather
07-12-11, 16:50
@)IJsselaar23: Een afleidingsmanoeuvre van je? Ik heb zo mijn eigen ervaringen en wanneer ik de behoefte heb om die met iemand te delen dan merk je dat wel. In feite zijn onze interesses in de sportvisserij totaal verschillend.
Als je zoveel over mij hebt gelezen dan moet je het met me eens zijn dat mijn kritiek best nog mild is.
Bekritiseerd worden is nooit leuk. Maar eerlijk gezegd heb je dat over je zelf afgeroepen.

Juisterr
07-12-11, 18:33
Ben ze in Zuid-Holland nog niet tegengekomen.

lederkarper
07-12-11, 21:47
of je nu voor of tegen bent het zijn wel lastige beesten die menig vis uurtje verzieken vind ik. en ik woon in zuid holland en geloof me er zitten er echt veel te veel van die beesten, en anders heb je wel de wolhandskrab die de boel verziekt voor de visser. en denk ook dat ze echt wel de boel overnemen voor andere jonge vis

ijsselaar23
08-12-11, 09:46
ja zeker vooral tussen de kribben wat schuilplaatsen zijn voor jonge vis stikt het van de grondels. maar gelukkig zijn ze ook erg kannibalistisch. en @stan gezien mijn handelswijze aan de waterkant? heb jij mij ooit zien vissen? je moet niet zo snel oordelen over paar dingetjes die ik fout doe alsof jij 100% correct ben dat is niemand. ik ben opzich geen slecht voorbeeld als je mij met me leeftijdsgenoten vergelijkt oke met sommige dingen ben ik wat koppig maar moet kunnen toch zolang niemand er last van heeft. en het is makkelijk te zeggen dat ik doorblijf drammen maar jij bent ook constant bezig mij te bekritiseren dus je moet niet zo dubbel doen je kan ook op een andere manier antwoord geven toch? of wil je de confrontatie soms aangaan kan ook hoor? :eek: en @heater kirtiek is niet erg zolang het opbouwend is en dat ken jij niet het is meer afzeiken wat jij doet en is hier niet echt op zijn plaats toch beetje kinderachtig misschien ben ik wat te doortastend maar hoef je niet alleen maar te lopen zeiken kan ook op een leuke manier.

Juisterr
08-12-11, 09:57
Het zal net zijn waar je zit, ik vis in de omgeving van Leiden en ik kom ze niet tegen, dwz ik heb ze zelf nog niet gevangen, ook geen krabben trouwens.

ijsselaar23
08-12-11, 10:07
komt snel genoeg. en de krabben vang je niet echt maar eten je dood aas op eten de ogen eruit en de ingewanden haal je je vis binnen en zit er een mooi gat in en is de vis leeg gevreten. maar gevangen heb ik ze ook nog nooit misschien eens een fuikje maken kijken hoe ze er in het echt uitzien.

Juisterr
08-12-11, 11:01
Ik heb ze wel eens gevangen in de omgeving bij Rotterdam, aan de maden! Enge beesten hoor. 342

ijsselaar23
08-12-11, 11:08
ik ken ze niet hier zitten wel veel amerikaanse kreeften. zien der wel freaky uit ja

Juisterr
08-12-11, 11:17
343

zoiets ?

ijsselaar23
08-12-11, 11:22
ja stikt het hiervan zitten hier vet veel landgoederen die ze kweekten en zo zijn ze overal in gekomen vooral de beken hier op de veluwe zitten ervol mee. moet goed karper aas zijn trouwens de kleintjes

Juisterr
08-12-11, 12:15
Ze zijn goed te eten hoor die rivierkreeftjes, moet je maar tegen de Polen zeggen? Ben je er zo vanaf! :D

ijsselaar23
08-12-11, 15:05
ja kan ik wel doen:p kwam vanmorgen trouwens een duitser tegen die geen vis meenam maar alleen viste voor de lol:eek: was echt geschrokken

lederkarper
08-12-11, 19:06
hahaha, must be a shock.:cool:

Marco
08-12-11, 21:27
volgens mij zijn die kreeftjes onder tussen een landelijke plaag geworden, ik zie ze soms gewoon over de kant lopen als ik de hond uitlaat.
en dan zo een krab, nog nooit gevangen maar wel 1 keer langs de kant zien klauteren en die was best aardig groot.

ijsselaar23
09-12-11, 12:27
ja die kreeftjes hebben de inheemse rivierkreeft al uitgemoord zijn alleen nog in 1 vijver hier bij rozendaal en ze eten de modderkruipers en bermpjes op. hier in de beken is het echt niet normaal overal waar een beetje stroming is zit een doos vol kreeften

Marco
11-12-11, 20:31
ze zitten bij in de buurt ook genoeg, maar met het vissen nog niet echt last van, mede karpervissers heb ik er wel over gehoord

ijsselaar23
12-12-11, 12:45
ja die zullen de boillies wel zo fijn knijpen en opeten zijn echt sterke beestjes

Marco
12-12-11, 21:23
plagen zijn het en ze kunnen inderdaad flink over weg met die scharen.
verleden jaar heeft er nog een in mijn vingers gebeten om het zo maar te noemen en het bloede goed( de ... ), ik wilde hem mee nemen voor mijn buurman.
die doet ze dan in een aquarium op een school.
vinden de kinderen leuk:D

ijsselaar23
13-12-11, 11:14
lekker dan ik ga ze dus niet pakken. en je kan die kinderen vermaken door 2 grote mannetjes in een klein aqarium te zetten gaan ze vechten en niet zo zachtjes ook :D

cootjuh
13-12-11, 12:36
ze smaken erg lekker!!!

Marco
13-12-11, 21:22
je heb er alleen zo veel nodig wil je er een beetje een maaltijd aan hebben.

heather the leather
13-12-11, 21:50
Het topic is grondels, later de zwartbekgrondel. Inmiddels zijn allerlei namen als boerenlul, wolhandkrab, schele pos, kreeft enz de revue gepasseerd. Zou het niet beter zijn de naam te wijzigen van dit topic in "wat zijn de bedreigingen van ons (inheemse) visbestand?
Niet alleen de zwartbekgrondel is hier al ingeburgerd maar ook de marmergrondel en de pontische stroomgrondel zijn gesignaleerd. Het lijkt erop dat de grondelfamilie de Nederlandsewateren aan het veroveren is. Daarnaast loeren er andere gevaren zoals de aalscholver, waterkrachtcentrales, stroperij, overbevissing, vervuiling enz.

ijsselaar23
14-12-11, 11:26
ga jij maar eens vissen en niet overal commentaar opgeven lijkt me beter. en alleen de zwartbekgrondel is een groot gevaar door zijn grootte en gulzigheid

lederkarper
14-12-11, 11:51
ijsselaar kan het misschien door de toon van je berichten en soms botte gevolgtrekking komen dat je commentaar krijgt???? als jij zo stellig bent kunnen anderen dat ook zijn met hun mening!!!!!en je vorige opmerking maakt veel duidelijk en dan niet in positieve zin. heather maakt een algemene opmerking en niet eens direct aan jou adres en boem!!! mijn god wat een ego

ijsselaar23
14-12-11, 12:04
kerel enigste wat zij doet is te lopen bekken en dan vooral op mij er komt geen zinnig woordje uit ik vertel tenminste nog iets. en als ik iets in een verkeerde toon zeg dan ken je dat toch normaal zeggen en niet alleen maar lopen te zeiken ken ik echt niet tegen ze heb gewoon de pik op me en kickt op afzeiken volgens mij. heb jij iets zinnigs gelezen vanhaar dan?

heather the leather
14-12-11, 14:58
@)IJsselaar23: het is inderdaad de toon die de muziek maakt. Als jij op een manier wil vissen wat niet legaal te noemen is moet jij dat beslist doen. Maar ga dit niet als een stoere jongen van 23 jaar lopen te verkopen hier. Je mag dan een lading kritiek verwachten en geen opbouwende zoals jij graag horen wil. En je blijft maar roepen , je hoort alleen jezelf praten. Op een forum zitten we om ervaringen uit te wisselen en mogelijk iets van elkaar te leren. Dat is pas zinnig en probeer dit nu maar eens te begrijpen!
En verder als dit nu nog niet tot je doordringt dan ben ik helemaal klaar met je.
(o, tussen haakjes ik ben gewoon een hij hoor!)

ijsselaar23
14-12-11, 16:26
ja maar moet jezelf ook lering aannemen je maakt het me er ook niet makkelijker op;) en dat je een kerel ben hoe moet ik dat weten als je een vrouwennaam heb? misschien hebben we allebei een complex:eek:

Stan
16-12-11, 22:28
ik ken ze niet hier zitten wel veel amerikaanse kreeften. zien der wel freaky uit ja

De jonge of vervellende kreeften van de Amerikaanse rivierkreeft is een voedselbron voor de karper en wat denk je van de korfmossel? Eiwitbronnen bij uitstek voor de karper.

ijsselaar23
18-12-11, 16:20
ja dat weet ik hier vist een oud mannetje met die kreeftjes op karper en brasem maar hij gebruikt alleen de staartdeel. die mossels doen het ook goed voor witvis in de ijssel

ijsselaar23
20-12-11, 18:36
slecht nieuws ravon heeft vandaag met een natuurwerkgroep de leuvenheimsebeek afgevist en jahoor meerdere exotische grondel soorten gevonden. maar ook veel zeelt, ruisvoorn, paling en jonge karpers

Stan
20-12-11, 18:47
slecht nieuws ravon heeft vandaag met een natuurwerkgroep de leuvenheimsebeek afgevist en jahoor meerdere exotische grondel soorten gevonden. maar ook veel zeelt, ruisvoorn, paling en jonge karpers

Was onderstaand niet jouw reactie(60)richting Heather the Leather?

"ga jij maar eens vissen en niet overal commentaar opgeven lijkt me beter. en alleen de zwartbekgrondel is een groot gevaar door zijn grootte en gulzigheid"

ijsselaar23
21-12-11, 13:33
ik snap hem niet?

Stan
21-12-11, 15:59
Niet alleen de zwartbekgrondel is hier al ingeburgerd maar ook de marmergrondel en de pontische stroomgrondel zijn gesignaleerd. Het lijkt erop dat de grondelfamilie de Nederlandsewateren aan het veroveren is. (Heather the leather/reactie 59)

Was onderstaand niet jouw reactie(60)richting Heather the Leather?
"ga jij maar eens vissen en niet overal commentaar opgeven lijkt me beter. en alleen de zwartbekgrondel is een groot gevaar door zijn grootte en gulzigheid"

jouw reactie in 67:slecht nieuws ravon heeft vandaag met een natuurwerkgroep de leuvenheimsebeek afgevist en jahoor meerdere exotische grondel soorten gevonden. maar ook veel zeelt, ruisvoorn, paling en jonge karpers

Nu wat duidelijker?

ijsselaar23
21-12-11, 18:50
nee niet echt want dat er meerdere soorten zijn gevonden heeft niet met gevaar te maken. de zwartbek grondel blijft de enigste waar we echt bang voor moeten zijn die word groot en heeft een gigantische bek waar een vis van ze eigenlengte in past. snap je punt niet echt

Stan
21-12-11, 23:17
Jammer. Duidelijker kan ik het je niet uitleggen.

Juisterr
13-06-12, 11:10
http://www.natuurbericht.nl/?id=8266

Marmergrondel koloniseert Wieringen vanuit het noordenBericht uitgegeven door Stichting RAVON op woensdag 23 mei 2012
Tijdens het ‘zaklampvissen’ in de Zuidhaven bij Den Oever is een prachtige marmergrondel aangetroffen. Een grote verrassing omdat deze soort hier, ver buiten de bekende verspreiding, nog niet werd verwacht.

lederkarper
13-06-12, 21:25
in mijn optiek allebei pokkebeesten die hier niet horen:mad:

Fred
16-10-12, 12:32
Naar aanleiding een TV item over rivierkreeften krijgen we momenteel veel vragen binnen over het vissen op rivierkreeften met korven. Voor het vangen van kreeften gelden diverse regels en beperkingen.We hebben ze voor je op een rijtje gezet.
In het item op TV was te zien hoe een beroepsvisser zoetwaterkreeften ving. De regels die betrekking hebben op kreeften en krabben vind je via de volgende link:
-> Kreeften, wolhandkrab en uitheemse kreeften (http://www.sportvisserijnederland.nl/vispas/visserijwet_en_regels/binnenwater/?page=kreeften%2C%5Fwolhandkrab%2C%5Fuitheemse%5Fk reeften)
De conclusie voor wat betreft het vissen op rivierkreeften is: je mag niet zomaar een fuik of kreeftenkooi in het water zetten. Ontheffingen moeten worden geregeld via het ministerie en worden niet zomaar uitgegeven.

Bron: Sportvisserij Nederland